سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره انواع گوناگون سمعک

دانشمندان ، عوامل محیطی بسیاری را در دوره های پیش یا پس از تولد کودک مورد مطالعه قرار داده اند قیمت سمعک ریساند تا شاید بتوان رابطة بین سم های محیطی و اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی را پیدا کرد . سرب یکی از موادی است که بدون آنکه هیچ گونه ارزش زیستی داشته باشد می تواند از راه خوردن یا تنفس ، موجب آسیب مغزی می شود .  بارکلی (1982) می نویسد که 30درصد از کودکانی که میزان سرب خون آنها زیاد است نشانه های بیش فعالی را نشان می دهد .  به طور کلی پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با مصرف سرب و الکل رابطة علت شناختی دارد و همچنان پژوهشهای بیشتری در این زمینه ضروری است .

د ) رفتار والدین :

تعامل بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با والدین ، موضوع بسیار مهمی است که نباید مورد غفلت پژوهشگران و درمانگران قرار بگیرد .  مطالعة تعامل کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با والدین ، نشان میدهد که در روابط بین آنها ،  فشار روانی ، روابط تحصیلی ، افسردگی ، محدودیت ، ناکامی بالا و توانایی کمتری وجود دارد .  مطالعة تعامل والدین – فرزند در بین خانواده های کودکان دارای ا ین اختلال در ایران نشان داده است که این والدین بیشتر از والدین فرزندان عادی ، از شیوه های فرزند پروری خودکامه استفاده می کنند ، دارای اعتماد به نفس کمتری هستند ، از شیوه های تنبیهی بیشتری استفاده می کنند . و روابط گرم کمتری با فرزندانشان دارند .

به طور کلی باید خاطر نشان کرد که والدین ، مسئول به وجود آمدن این اختلال در کودکان نیستند ، ولی نوعی رابطة متقابل بین فرزند پروری والدین ، محیط خانواده و اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی وجود دارد که با آسیب پذیری زیستی کودک نیز رابطه دارد .

راهبردهای درمان :

در بین شیوه های درمانی که برای این اختلال به کار گرفته شده است ، چند مورد مهم تر و مفید تر از سیار شیوه ها است که عبارتند از :

الف ) دارو درمانی 

ب ) رفتار درمانی 

ج) درمان رفتاری – شناختی  (  CBT ) .

الف ) دارو درمانی :

استفاده از داروهای محرک ، فراوان ترین نوع دارو درمانی است که برای کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی به کار گرفته می شود .  در بین داروهای محرک ، سولفات آمفتامین و ریتالین می تواند اثرهای بسیار مفیدی برای افراد مبتلا در برداشته باشد و البته اثرات  جانبی اندکی دارد .

دانش آموزانی که ریتالین مصرف می کنند ، مشکلات کمتری در کلاس برای معملین ایجاد می کنند . رتیالین می تواند بر رفتارهای کلاس ، تکمیل تکالیف و کاهش خطاها تأثیر گذار باشد و توانایی خواندن ، املاء نویسی ، پرسشهای ریاضی و عملکرد حساب و خواندن را افزایش بدهد .

همچنین دارو می تواند باعث بهتر شدن عملکرد اجتماعی کودکان دچار این اختلال شود .  کودکانی که ریتالین مصرف می کنند به طور قابل توجهی در رفتار اجتماعی شان عملکرد ملایم تری را پیدا می کنند و پرخاشگری بدنی و کلامی آنها کاهش پیدا می کند .  کودکانی که ریتالین مصرف می کنند ، تعامل بهتری با والدین خود دارند ، راحت تر کنترل می شوند و رفتارهای منفی کمتری نشان می دهند .

 

ب ) رفتار درمانی :

رفتار درمانی یکی دیگر از راههای کمک رسانی به کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی است . رفتار درمانی در کنار مشاورة خانواده و روان درمانی فردی ، مهم ترین روشهای درمان بخش هستند که می توان برای کمک به کودک از آنها استفاده کرد .

منبع:

https://tehransafir.com/